Wednesday 16 November 2011

Tetap Teguh Berjalan


Wahai ikhwah sekalian, jika kalian ingin tetap teguh berjalan atas jalan dakwah ini, maka tidak boleh tidak, kalian mesti membuat perkara-perkara berikut:-

  1.  IKHLASkan niat tulus kepada Allah Rabbul Jalil. Tiada penggugah yang terbaik dalam amal melainkan niat ikhlas menuntut redha Allah S.W.T. Berapa ramai daripada ikhwah yang gugur kerana menyimpan niat utama tersurat mengharapkan NAMA, HARTA dan KEDUDUKAN.
  2.  BERSIHkan diri daripada noda DOSA dan karat MAKSIAT. Dosa menjadi antara asbab kenapa Islam masih belum menjadi Ustaz di muka bumi ini. Berapa ramai daripada ikhwah yang gugur kerana masih tidak bebas daripada belenggu JAHILIYYAH, yang menatijahkan tumpulnya pandangan dan lesunya amal.
  3. Mata duitan boleh mengakibatkan seseorang itu buta segala-galanya
  4.  RANGKAIkan diri bersama orang-orang soleh. Ini bukan bermakna seseorang akh itu melarikan diri daripada mencampuri manusia seluruhnya, tetapi akh tersebut perlu meluangkan masanya khusus untuk menggauli para solehin dan ikhwah sekaliannya. Berapa ramai daripada ikhwah yang gugur kerana kurang masanya bersama solehin, lantas menyebabkan dirinya kendur dan luntur lalu tersungkur daripada dakwah.
    Sekadar kajian peribadi penulis bersama beberapa ikhwah lain. Moga semua daripada tetap teguh berjalan atas jalan yang panjang ini. Doakan agar penulis dan semua thabat.

"Katakanlah, ini jalanku, aku dan orang-orang yang bersamaku mengajak (manusia) kepada Allah dengan Basiirah (jalan yang jelas)... -Yusuf:180

Amar Ismat
Maahad Tahfiz Ikatan Muslimin
16 Nov 2011 1.00 p.m





    Artikel Terkait


    EmoticonEmoticon