Wednesday 10 April 2019

MODERNISME, DEMOKRASI ILMU DAN KONTEKSTUALITI NAS

Kita biasa mendengar ayat sebegini:
"Agama ini bukan milik ilmuwan dan ulama' sahaja. Ia berhak ditafsirkan oleh semua pihak, dan semua golongan boleh memberikan pandangan mereka dalam isu-isu agama."

Mereka yang lebih ekstrem pula menyatakan "buat apa kita nak rujuk ulama' silam dalam isu agama? Zaman mereka dah berlalu dan fatwa mereka semua sudah lapuk!“

Golongan sebegini, yang menafikan autoriti ilmuwan Islam dalam mentafsirkan agama atas alasan kontekstualiti nas dan demokrasi ilmu ini sebenarnya adalah golongan yang kurang memahami jurang ilmu antara generasi kita dan generasi salaf.



Atas nama konteks, adaptasi, realiti yang berlainan, maqasid, paradigma dan lain-lain, mereka menafikan tradisi keilmuan Islam klasik yang telah menjaga khazanah agama, serta mencipta pelbagai manhaj untuk memastikan agama dan segala alat yang berkaitan untuk memahaminya diwariskan kepada generasi seterusnya.

Mereka merasakan autoriti ijtihad sepatutnya masih terbuka luas, agama masih terbuka pada intrepretasi bebas atas nama demokrasi ilmu, walaupun sebenarnya ijtihad mutlak hampir tiada pada zaman ini. Ijtihad yang ada pada hari ini hanyalah ijtihad yang bercampur dengan taqlid. (meminjam kata Dr Mahmoud Abd Rahman, ketua Jabatan Usul Fiqh Universiti Al-Azhar).

Yang hairannya, dalam masa yang sama mereka ini keras menentang golongan yang tidak berilmu memberikan pendapat tentang isu kesihatan seperti golongan anti-vaksin, doula, flat-earth dan lain-lain. Tetapi khusus dalam isu agama, mereka memperjuangkan demokrasi ilmu dan menolak autoriti khusus dalam bidang agama. Bukanlah mempertahankan golongan pseudo-sains tersebut, namun yang menjadi persoalannya, mengapa terjadi dikotomi sebegini?

Ini adalah beberapa intipati aliran modernisme atas nama Islam. Pada satu sudut, modernis muslim cuba untuk mengeluarkan umat Islam daripada kongkongan taqlid dan kejumudan, namun mereka tersilap apabila menafikan autoriti ilmuwan silam sebagai rujukan agama yang penting.

Sebagai pelajar dalam bidang agama, kita perlu berhati-hati dengan dakyah seumpama ini. Zahirnya indah, namun penuh dengan jarum halus yang berusaha  untuk meruntuhkan kewibawaan warisan ilmu silam.

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon