Saturday 8 February 2014

Kembara Khazanah Khilafah; Istanbul, Turki. Part 1

     Pertama kali menjejak kali di Istanbul, Turki. Menghirup udara segar di ruang langit bekas pusat pemerintahan Khilafah Turki Uthamniyyah. Perasaan bangga dan gagah terus menghinggap di jiwa, melihat seribu satu khazanah tinggalan khilafah di bumi Istanbul.

     Hari pertama menghabiskan masa di sekitar Istanbul Eropah. Dengan angin deras beserta suhu 1 celcius, kami berjalan menatap dan menjiwai keseluruhan kesan-kesan peninggalan Daulah Uthamniyyah. Tempat-tempat penting yang dilawati adalah Maqam Sultan Abdul Hamid II, Muzium Hagia Sophia, Masjid Sultan Ahmet (Masjid Biru) dan Istana Topkapi. . Hujan mengiringi sepanjang perjalanan kami yang keseluruhannya dengan berjalan kaki.


Maqam Sultan Abdul Hamid II




     Kalau masa zaman sekolah dulu, Sultan Abdul Hamid II kami kenali sebagai khalifah terakhir yang memerintah di dunia Islam sebelum khilafah dilupuskan sistemnya oleh Bapa Turki Moden, Mustafa Kamal Atarturk. Rpanya watak Sultan Abdul Hamid ini bukanlah khalifah terakhir secara mutlak, tetapi dalam erti kata yang lain pemerintah terakhir yang mempunyai ciri khalifah sejati. Antara projek yang sudah dilakarkan oleh beliau semasa zaman pemrintahannya antaranya adalah projek Hicaz Demiryolu (Hejaz Railway), landasan keretapi yang menggabungkan ketiga-ketiga Masjidil Haram, Masjid Nabawi dan Masjidil Aqsa dalam sebuah laluan. Begitu juga dengan projek Marmaray, yang menghubungkan antara Istanbul Eropah dan Asia merentasi Selat Bosphorus. Kedua-dua ini tidak berjaya disiapkan, kecuali projek Marmaray yang telah disempurnakan oleh Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan pada tahun 2013.
Stesen Marmaray Uskudar, Istanbul Asia

Pelan Asal Projek Marmaray oleh Sultan Abdul Hamid II

Projek Marmaray adalah hasil kerjasama Turki-Jepun
     Dengan lakaran projek-projek yang hebat ini, membuatkan kami semua terfikir, siapa sebenarnya watak Sultan Abdul Hamid II ini? Di celah-celah ketirisan sultan-sultan Uthamniyyah pasca zaman Sultan Sulayman Al Qanuni, Allah telah mengurniakan buat umat ini seorang watak khalifah yang amat teguh tegas dalam membela umat Islam keseluruhannya. Kita boleh melihat inspirasi ideal beliau untuk memudahkan perhubungan sesama Muslim dan menitikberatkan kesatuan umat sejagat daripada projek-projek beliau. 

     Ketika tahun 1902, semasa Theodore Hertzl, pengasas Zionis menawarkan 150 juta pound sterling pada beliau untuk membeli tanah Palestin, beliau dengan tegasnya telah menjawab,
" Nasihatkan Hertzl supaya jangan meneruskan rancangannya. Aku tidak akan melepaskan walaupun segenggam tanah ini kerana ianya bukan milikku, ianya hak ummat Islam, Umat Islam telah berjihad demi kepentingan tanah ini dan mereka telah menyiraminya dengan darah mereka. Yahudi boleh simpan wang dan harta mereka. Jika Daulah Khilafah Islamiah dimusnahkan pada suatu hari, maka mereka boleh mengambil Palestin tanpa membayar harganya. Tetapi sementara aku masih hidup, aku lebih rela menusuk pedang ke tubuhku daripada melihat tanah Palestin dikhianati dan dipisahkan daripada Daulah Islamiah. Ianya adalah sesuatu yang tidak akan berlaku, aku tidak akan memulakan pemisahan tubuh kami selagi kami masih hidup" 

    Kerana ketegasan beliau inilah Yahudi Zionis amat gerun akannya, lantas melaksanakan satu konspirasi di bawah tajaan Mustafa Kamal Atarturk yang menyaksikan Sultan Abdul Hamid II dilucutkan jawatan sebagai khalifah dan dibuang negeri ke Salonica pada tahun 1909 bersama waris-waris beliau. Akibatnya, umat Islam terkapai-terkapai ditinggalkan sendirian tanpa watak seorang khalifah pembela umat.

     Untuk hari pertama setakat ini sahaja. Terlalu banyak ibrah dan inspirasi yang inigin dikongsikan sepanjang hari pertama jaulah Turki ini. Di post-post yang akan datang insya Allah. 



      

     

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon