Sunday 24 August 2014

JATIDIRI VS GLOBALISASI; MENDEFINISIKAN IDENTITI BANGSA

DERAS ARUS GLOBALISASI

Dalam kerancakan dunia menghadapi arus globalisasi dan gerbang dunia tanpa sempadan, tamadun Islam menghadapi beberapa masalah untuk berinteraksi dengan arus deras yang menderu di serata dunia ketika ini.

Masalah yang timbul adalah kecairan jatidiri (self perception) pada identiti sesebuah bangsa. Jatidiri masyarakat dunia cuba disatukan dengan menjadikan hak asasi (baca: Deklarasi Hak Asasi 1948) dan konsep negara bangsa sekular sebagai sumber rujukan utama dalam pembentukan jatidiri. Ini akan menjadikan masyarakat dunia yang berbilang ras dan bangsa ini kepada sebuah bangsa sahaja, iaitu bangsa "manusia" yang akan bernaung bawah satu pemerintahan New World Order, bertuhankan humanisme dan satanisme.




Arus idea ini sangat bercanggah dengan fikrah Islam. Islam tidak mencairkan jatidiri mana-mana bangsa yang menganut agama Islam. Islam sebuah agama abstrak, yang perlu dikonkritkan dalam jasad sebuah bangsa. Budaya sesebuah bangsa boleh dipraktikkan selagimana berlandaskan lunas-lunas syarak. Tidak wujud istilah Islam meleburkan identiti bangsa kerana ketika zaman Rasulullah, baginda tidak menghilangkan identiti kabilah-kabilah Arab, Parsi, Habsyah dan lain-lain yang memeluk agama Islam. Apa yang dipesan oleh baginda hanyalah amaran tentang bahaya al-asobiyyah al-jāhiliyyah (membantu kaum keluarga atas dasar kezaliman).

MENGHADAPI GLOBALISASI

Sifir bagaimana tamadun Islam menghadapi arus globalisasi amatlah mudah, namun hakikatnya memerlukan perancangan yang teliti dan kemas. Sebuah bangsa Islam perlu menguatkan jatidiri dan identiti, serta konsisten dalam menjaga dan memelihara kedua-duanya. Mana-mana bangsa, Islam atau bukan Islam yang lemah dan cair jatidirinya akan mudah diidentitikan oleh anasir-anasir luar yang diimport masuk dengan pelbagai cara. Jika utuh dan teguh jatidiri sesebuah bangsa, maka arus globalisasi sukar untuk menyerap masuk ke dalam jiwa bangsa tersebut.

Contoh yang mudah dan signifikan bagi rakyat Malaysia boleh disaksikan pada rakyat Kelantan. Rakyat Kelantan yang pekat loghatnya, apabila merantau ke negeri lain dan bertutur dengan mereka, pasti akan menggunakan loghat asal mereka, kerana normalisasi budaya itu sudah mengalir dalam jiwa mereka sejak sekian lama. Ini berbeza dengan rakyat Kelantan yang sedikit cair dan longgar loghatnya, mereka akan cenderung untuk bertutur dengan bahasa baku apabila merantau ke luar negeri. Daripada kedua-dua situasi ini, kita dapat merumuskan bahawa rakyat Kelantan yang berloghat pekat akan lebih dikenali identitinya, kerana menzahirkan ciri-ciri khusus yang hanya ada pada mereka.

Atas sebab itulah, bangsa Islam perlu diteguhkan jatidiri mereka dengan ajaran Islam dan budaya bangsa yang tidak bercanggah dengan syarak. Peneguhan jatidiri ini adalah sifir penting untuk diaplikasikan oleh tamadun Islam dalam kerangka menghadapi hegemoni Barat yang menggunakan globalisasi sebagai salah satu medium untuk menguburkan semua agama di dunia ini, terutamanya agama Islam. Pembangunan agama, bahasa, budaya dan sejarah perlu diperkasakan demi memastikan survival tamadun Melayu Islam pada era milenia ini.

Sesuai dengan kata pahlawan Melayu Islam ulung Hang Tuah, "TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA..!

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon