Tuesday 6 August 2019

MACHIAVELLI CHINA

Kita selalu ingat yang falsafah Confucianisme, Taoisme dan Buddhisme yang  mendasari tamadun China. Namun hakikatnya bukan begitu.

Apabila diperhati dengan lebih halus, sebenarnya tamadun Cina mengamalkan falsafah pragmatik di mana mereka akan menggunakan falsafah tertentu dalam sesetengah keadaan, dan falsafah yang lain pada keadaan yang berbeza. Matlamat utama mereka adalah untuk mengukuhkan kuasa dan membesarkan empayar, dan falsafah-falsafah yang ada akan digunakan sebagai jalan untuk memenuhi cita-cita tersebut. 



Dalam fasa kekacauan dan perpecahan, Taoisme akan diangkat. Manakala dalam fasa keamanan, Confucianisme yang akan menguasai wacana masyarakat. Ketika dalam fasa kemuncak perebutan kuasa, maka Legalism (Machiavellianisme atau Realpolitik China) pula akan bermaharajalela. 

Kita sukar menjelaskan perubahan falsafah hidup yang berlaku sepanjang sejarah China, melainkan jika noktah ini difahami. Hari ini agaknya falsafah apa pula yang kerajaan China dan diaspora mereka di serata dunia gunakan?

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon