Friday 19 April 2013

BINGKISAN BEYT MUSLIM

Pada hari Selasa 16 April yang lalu,  berlangsung program Daurah Beyt Muslim yang dianjurkan di Markaz ISMA Madinat Nasr. Berpanelkan Dr. Mohamad Saif Bin Jamaluddin, Bekas Bendahari Kehormat ISMA Mesir dan Ust Ahmad Syamil Bin Mohd Esa, Exco Tarbiyyah ISMA Mesir, daurah ini bertujuan untuk membincangkan tentang beyt muslim dalam arena kehidupan seorang akh.

Dari kanan, Moderator-Ust Muhammad Akid, Ust Syamil, Dr Saif

Kenapa Berkahwin?
Litaskunuu ilaiha wa ja'ala bainakum mawaddatan wa rahmah. Allah menciptakan nikah itu, supaya terhasi; daripadanya sifat sakinah, mahabbah, dan rahmah. Namun, semua daripada kita perlu menyedari, bahawa sifat-sifat ini terhasil supaya kita lebih dekat dengan Allah sebagai Pencipta. Berkahwin, supaya menjadikan cinta kita terhadap Allah itu bertambah. Secara mudahnya, perkahwinan ini meningkatkan ubudiyyah seorang hamba itu terhadap Tuhannya lantas membenarkan ayat-ayat Quran dan Hadith yang berbicara tentang keluarga.

Az zawaaj amrun diini qabla amrun duniawi. Nikah disyariatkan bukan semata-mata untuk melampiaskan nafsu si jantan dan betina semata-mata, bahkan maqasid nikah adalah jauh daripada sekadar tujuan duniawi itu. Maqasid nikah di dalam Islam adalah jauh merentas kepentingan individu yang sementara.

SEBUAH BEYT MUSLIM
Dalam konteks harakah, nikah disyariatkan supaya setiap peribadi akh dan ukht yang telah dibina dengan tarbiyyah yang mu'aanah (lasak) disatukan untuk membina sebuah beyt muslim. Beyt yang dihiasi dengan rencah-rencah tarbiyah. Disulami dengan pesanan-pesanan jihad. Disirami dengan baja-baja iman dan peringatan. Beyt ini juga digalaskan padanya harapan, untuk melahirkan generasi yang akan mengharumkan kembali ummah yang sedang merintih. Beyt muslim seorang akh perlu menjadi orbit qudwah keluarga yang lain, supaya mujtama' muslim itu terbina dengan sentuhan beyt yang didirikan atas dasar iman dan ukhuwwah.



"Ingatlah, ketika anda menyarungkan cincin itu, anda berjanji bukan sahaja untuk setia menjaga isteri anda, bahkan anda berjanji setia untuk sentiasa menjadi inspirasi keluarga lain di sekeliling anda! Itulah sarungan cincin seorang akh sejati, yang meletakkan Allah di dalam jiwa dan hati.."

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon