Thursday 13 February 2014

Kembara Khazanah Khilafah; Istabul, Turki. Part 3

MASJID SULTAN AHMED

Masjid Sultan Ahmet diselubungi kabus



Kami menunaikan solat jamak qasar Zohor Asar di Masjid Sultan Ahmed, atau lebih dikenali dengan nama Masjid Biru. Sebenarnya, istilah Masjid Biru tidak pernah digunakan oleh rakyat setempat Turki sepanjang sejarah.. Tetapi istilah ini hanya digunakan oleh masyarakat Barat kerana mozek biru yang digunakan untuk membina dinding dalam Masjid Sultan Ahmed ini. Tetapi seingat saya sepanjang 10 hari berada di Turki, saya tidak pernah jumpa mozek biru ini. Mungkin pandangan mata saya yang kurang tajam.

Binaan luar dan dalam masjid iras-iras binaan Masjid Ali Pasha di Kaherah. Menurut Saudara Abdul  Halim Bin Mohd. Khayat, Presiden Persatuan Mahasiswa Malaysia Turki, arkitek Uthamniyyah yang sama yang telah membina kedua-dua masjid ini. Bahkan, lampu chandelier dan warna karpet merah juga sama dengan apa yang ada di Masjid Ali Pasha!



ISTANA TOPKAPI



Usai solat dan mengambil gambar di Taman Sultan Ahmed yang amat menarik, kami meneruskan perjalanan ke Topkapi Palace. Istana Topkapi telah dibina semasa zaman Sultan Muhammad Al-Fateh selepas beliau menawan Kota Konstaninople. Rasa kagum dan takjub tidak berhenti-henti mengalir dalam diri setiap kali menapak meneroka Istana Topkapi yang seakan-akan sebuah kompleks pentadbiran yang besar ini. Terlalu banyak binaan dalam kawasan istana sehingga tak sempat untuk mengetahui apa kegunaan setiap satu binaan!
Tempat Sultan mendengar masalah rakyat

Salah sebuah binaan di dalam istana

Dari istana kelihatan Selat Bosphorus
Apa yang lebih mengagumkan saya adalah, bukan sahaja orang Islam yang kagum akan simbol ketamadunan yang dibina oleh Sultan Muhammad Al Fateh ini, bahkan orang bukan Islam dari pelbagai pelosok benua juga amat kagum dan takjub dengan peradaban Uthmaniyyah ini.

Cuma timbul satu persoalan penting dari kedua-dua pembinaan Masjid Sultan Ahmed dan Istana Topkapi ini. Adakah binaan-binaan yang sudah tentunya mahal dan menelan jutaan wang ini mengikut sunnah baginda Rasulullah dan Khulafa’ Ar Rasyidin semasa mereka memerintah negara? Bahkan teratak yang Rasulullah diami hanya mempunyai sehelai kain hamparan seperti yang diriwayatkan, dan binaan Masjid Nabawi pula hanyalah berlantaikan pasir, berbumbungkan pelepah tamar dan bertiangkan batang pohon kurma. Apakah ijtihad yang telah diambil oleh khalifah sejak zaman Umayyah untuk membina binaan yang tersergam indah sebagai simbolik kemegahan tamadun Islam?
Ada sebarang komen?  

Insya Allah jika ada rezeki, saya akan kongsikan pendapat saya dan rakan yang lain tentang perkara ini dalam post akan datang.

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon