Monday 29 October 2012

Ramuan Segala Bagai

"Harini aku nak keluar riadhah. Tapi aku tak tahu nak main apa ni. Korang ada cadangan tak?" Tanya Fateh pada housematenya yang lain.

"Main street soccer jelah mcm biasa kat depan Imarah Selangor tu, kan ramai main kat situ." Cadang Khaled.

"Carilah kelainan sikit. Asyik nak ikut orang je. Apa kata main takraw kat sebelah Imarah Pahang, bolehlah rapatkan sket ukhuwwah dengan student negeri lain," Abg Farhan, senior Fateh dan Khaled pula bersuara.

"Mudah kau joging je Fateh, boleh kau explore tempat menarik sket sekitar Hayyu Ashir ni. Nanti boleh kau teman aku jalan-jalan nanti.." Bisik Faiz pula.

Pening jadinya Fateh. Bertalu-talu cadangan housemate menerjah telinganya. Akibat terlalu pening untuk membuat keputusan, akhirnya Fateh hanya termenung sahaja, memerhatikan mereka yang bermain street soccer, sepak takraw dan joging dari dur 4 di Imarah Selangor, bangunan yang paling gah tersergam di Kompleks Pelajar Malaysia di Hayyu Ashir, Madinat Nasr, Kaherah. Kaku dek kerana terlalu banyak berfikir akan cadangan yang diutarakan, menyebabkan dia terlupa tujuan asalnya hanya untuk beriadhah semata.



Awas!!!

Anda pasti menerima banyak kalam-kalam nasihat dan bimbingan sebelum permusafiran anda untuk mendalami ilmu. Abang-abang yang prihatin juga beraksi sedemikian rupa. Ada yang mencadangkan anda agar ikut sahaja seperti apa yang siswa lain lakukan. Ada yang menyuruh anda mencari kelainan. Tidak kurang juga yang 'menyasarkan' anda dari landasan anda yang sebenar.

Paksinya, anda adalah diri anda. Orang lain hanya mampu memotong rumput dan memberikan panduan, tapi anda sendirilah yang akan memulakan langkah bersejarah itu. Jangan kerana terlalu banyak berfikir cadangan orang lain, sehingga anda tersungkur sebelum mula melangkah.

Saya tidak hanya mahu 'melihat' sejarah itu dilakar. Saya mahu menjadi watak yang membangunkan sejarah itu. Saya ingin mencipta dan memahat sejarah yang agung dalam hidup saya.

Inilah saya, anda pula bagaimana?

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon