Monday 23 January 2012

Menjadi Seorang yang Responsif

     Sudah lama raasnya tidak berkarya. Beban kerja yang digalas, memang menyempitkan ruang dan peluang untuk menulis. Alhamdulillah, bila bercuti, ruang itu terbuka sedikit untuk mengambil masa dan menulis sebentar.

     Rasa kagum terhadap generasi para sahabat, semua kita sebagai muslim tidak lari daripada perasaan tersebut. Iman dan pengorbanan Saidina Abu Bakar R.A, keberanian dan kebijaksanaan Saidina Umar Al-Khattab R.A, dan semuanya mempunyai kelebihan masing-masing, yang diiktiraf oleh Rasulullah sebagai 'Generasi Kurun Terbaik' yang pernah dilahirkan di muka bumi.

Kewujudan Masjid Qiblatain di Madinah, membuktikan ciri agung yang ada pada para sahabat, iaitu Sur'ah Istijabiyah (Respons yang Segera).
    
     Benar. Masjid ini wujud, sejurus selepas turunnya wahyu memerintahkan agar para muslimin menukar arah qiblat dari Masjidil Aqsa di Jerusalem, ke Masjidil Haram di Makkah. Diriwayatkan ketika turunnya firman Allah ini, para sahabat sedang menunaikan solat Asar. Tanpa melengahkan barang sedikit masa pun, mereka terus menghalakan wajah mereka menghadap Masjidil Haram, sebagai mengenggam kukuh arahan Allah Rabbul Jalil .

     Kisah ini bukan satu-satunya analogi respons segera para sahabat dalam urusan kebaikan, bahkan bertimbun-timbun lagi galang contoh betapa para sahabat ini, tiada istilah 'sekejap' bagi diri mereka dalam melunaskan perintah Allah S.W.T.

     Jika kita di tempat para sahabat, mungkin kita akan menyelesaikan solat Asar itu terlebih dahulu, kemudian  menukar kiblat ketika menunaikan solat Maghrib nanti. Namun bukan untuk para sahabat. Respons mereka terhadap rangsangan kebaikan, amat sensitif. Agungnya tarbiyyah Rasulullah pada diri mereka.

3:133
And hasten to forgiveness from your Lord and a garden as wide as the heavens and earth, prepared for the righteous; Ali Imran:133
Mari, betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.

Amar Ismat
Seksyen 16, Shah Alam
23 Jan 2012 11.16 a.m




Artikel Terkait


EmoticonEmoticon